Eğitim Mesleki Gelişim amaçlı olup, alınan belge MYK yetki belgesi zorunlu olan eğitimlerde MYK yetki belgesi yerine geçmez.
Eğitim Amacı
Bu eğitim programı, Gençlik ve Spor Bakanlığı bünyesindeki gençlik liderlerine yönelik olarak hazırlanmıştır. Katılımcıların, yapay zekâ okuryazarlığı konusunda bilgi sahibi olması, bu bilgileri gençlerle paylaşabilecek düzeyde aktarım becerisi kazanması ve yerel düzeyde yaygınlaştırma çalışmaları yürütebilmesine hazır olun eğitimciler eğitmeyi hedeflenmektedir.
Eğitim İçeriği
MODÜL 1 – Yapay Zekâ Okuryazarlığına Giriş ve Eğitici Rolünü Anlama (3 Saat)
İçerik:
• Yapay zekanın temellerini anlamak. Yapay zekâ nedir? Doğuşu, çıkış noktası, ilk önemli ilerlemeler, wumpus word benzeri uygulamaların yapay zekanın temellerine kattıkları.
• Makine öğrenmesi ve derin öğrenme nedir? Farkları nelerdir? çıkış noktaları günümüzdeki örnekleri ile aktarılması.
• Model, algoritma, veri ilişkisi, örneklerle bu kavramların yapay zeka ile ilişkileri.
• Yapay zekânın günlük hayattaki örnekleri, fark etmeden maruz kalınan durumlar la birlikte yapay zekayı neden kabulleniyoruz sorusunun cevabı.
• Eğitici rolü: anlatıcı değil kolaylaştırıcı olmak, yapay zekayı terimlerle değil yaşamın içinden kabul ettirebilmek.
Kazanımlar:
• Kavramları sadeleştirerek açıklar
• Anlatım teknikleri geliştirir
• Kolaylaştırıcı yaklaşımı kavrar
Etkinlik:
• "Bir genç bireye yapay zekâ nasıl anlatılır?" uygulaması
• Grup içinde anlatım ve geribildirim
MODÜL 2 – Yapay Zekâ Etiği ve Gençlerle Değer Temelli Çalışmak (2 Saat)
İçerik:
• Algoritmik önyargı (bias) nedir?
• Mahremiyet, veri güvenliği hakkında detaylı bilgiler sunulması.
• AI etiği: şeffaflık, hesap verebilirlik, açıklanabilirlik kavramlarının detayları.
• EU AI Act gibi düzenlemelere giriş.
• Gençlerle etik tartışma yapma yöntemleri.
Kazanımlar:
• Etik ilkeleri sadeleştirerek anlatabilir
• Değer temelli grup tartışması yürütebilir
• Gençlerde farkındalık kazandırma becerisi gelişir
Etkinlik:
• “Otonom araç bir çocuğa mı yaşlıya mı çarpmalı?” senaryosu üzerinden big data ve small data kavramlarının yapay zekaya desteği.
• Farklı etik yaklaşımlarla tartışma
MODÜL 3 – AI Araçlarını Tanıma, Kullanma ve Gençlerle Uygulama (3 Saat)
İçerik:
• ChatGPT, DALL·E, Perplexity gibi araçların tanıtımı ve detayları
• İçerik üretimi ve kontrolü
• Yapay zeka ile bilgi doğrulama
• Gençlerin sorularına rehberlik
Kazanımlar:
• Temel AI araçlarını kullanır
• Gençlerle birlikte üretim yapar
• Kaynak kontrolü ve analiz yapar
Etkinlik:
• Görsel ve metin üretme
• Üretilen içeriklerin kaynak ve tarafsızlık açısından değerlendirilmesi
MODÜL 4 – Eleştirel Okuryazarlık ve Bilgi Doğrulama Becerileri (3 Saat)
İçerik:
• Eleştirel dijital okuryazarlık
• Bilgi kirliliğiyle mücadele
• GPTZero, Turnitin, Google Görsel gibi araçlarla analiz
• Yapay zekâ yanılgılarını fark etme, Metin üzerinde kolay AI tespiti
Kazanımlar:
• Gençlerde eleştirel tutum oluşturur
• Bilgi kaynağını sorgulatır
• Analiz araçlarını etkili kullanır, AI tespitinde pratikler kazanır.
Etkinlik:
• Sahte haber/deepfake çözümlemesi
• Doğruluk kontrolü çalışmaları
MODÜL 5 – Gençler İçin Atölye Planı Tasarlamak (3 Saat)
İçerik:
• Atölye planı hazırlama (amaç, araç, etkinlik)
• Uygulama temelli planlama
• Gençlerin ilgisini çekecek senaryo geliştirme
Kazanımlar:
• Uygulama planı oluşturur
• Etkili ölçme değerlendirme sistemi geliştirir
• Hedef gruba özel içerik hazırlar
Etkinlik:
• Her katılımcı kendi ilinde uygulayacağı 2 saatlik eğitimi planlar ve sunabilecek duruma gelir.
MODÜL 6 – Eğitim Sunumu, Değerlendirme ve Yaygınlaştırma Stratejisi (2 Saat)
İçerik:
• Eğitim kapanışı, uygulama geri bildirimleri
• Yaygınlaştırma planı: 1 lider + 2 genç + merkez
• Ön test/son test, değerlendirme formları
Kazanımlar:
• Etkin sunum yapar
• Yerel uygulama planı geliştirir
• Değerlendirme araçlarını uygular
Etkinlik:
• 5 dakikalık bireysel sunum yapabilir. (Tüm liderlerin sunum yapması için yeterli zaman olmayacağı için rastgele seçim yöntemiyle 6 liderin sunum yapması beklenir. Böylece her lider sunumunu hazır halde tutmalıdır).
• Yazılı ve sözlü yaygınlaştırma planı sunumu
EKLEDİĞİ MODÜL
MODÜL 7 Eğitimci Eğitimi
Konu Saat İçerik
Eğitim ile İlgili Temel Kavramlar ve Yetişkin Eğitimi
1 • Yetişkinlerin özellikleri
• Yetişkin eğitiminin temel prensipleri
• Yetişkin öğrenme teorileri
Öğrenme Teorileri 1 • Edgar DALE Hatırlama Pramidi
• Görsel, İşitsel, Kinestetik Öğrenme ve Hatırlama
•
Öğrenme Yöntemleri 2 • Anlatım yöntemi
• Tartışma yöntemi
• Gösteri yöntemi
• Örnek olay yönetimi
• Grup Çalışması; Sokratik Sorularla Öğretim
Eğitim Teknolojisi ve Materyal Geliştirme 2 • Sunumda Animasyon, Film ve Görsellerin Kullanım Özellikleri
• Sunulan Konulara Uygun Şablon Seçimi
• Kullanılacak Metin ve Görsel Dengesini Saptama
•
Etkili İletişim 1 • İletişim becerileri
• Farklı özelikleri olan katılımcılarla iletişim
• Sunum becerileri
Ölçme Değerlendirme 1 • Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri
• Performans değerlendirmede kontrol listesi ve rubrik kullanımı
5. DEĞERLENDİRME
- Katılımcılar her modül sonrası uygulamalı görevle değerlendirilecektir. İlk günün sonunda öğrendiklerinden yaygınlaştırma amaçlı 5 dakikalık sunumlar hazırlamaları beklenecektir.
- Eğitim sonunda “Yapay Zekâ Eğitici Eğitimi” katılım belgesi verilecektir
6. EĞİTMEN PROFİLİ VE LOJİSTİK
- Eğitim verecek kişi(ler) yapay zekâ alanında eğitim almış/ üniversitelerde görev yapan bilgisayar mühendisi/yazılım mühendisi öğretim üyelerinden oluşmaktadır.
- Salon, projeksiyon, internet bağlantısı, dizüstü bilgisayar gibi teknik gereksinimler sağlanmalıdır.
7. YAYGINLAŞTIRMA
- Katılımcılar eğitimi kendi illerinde en az 2 gence aktaracaklardır.
- Gençlik merkezlerinde 3 kişilik “AI Okuryazarlığı Ekibi” kurulması noktasında eğitimde gerekli destek ve bilgilendirme içeriklerle sağlanacaktır.
- Talep edilirse, illerden örnek atölye raporları toplanarak etki değerlendirmesi yapılabilecektir.
Eğitim kurumsal işbirliğine (kurum/şirket tüzel kişiliğine paket) açık olup, bireysel başvurular kabul edilmemektedir. Kurumsal katılımcı profili ve ihtiyaçlarınıza göre eğitim içeriği yeniden planlanabilmektedir. Karşılıklı görüşmeler neticesinde eğitimin kapsam ve eğitimin yöntemi(Yüz-Yüze, Çevrimiçi) belirlenip ilgili süreçler tamamlanmaktadır. Mutabakat sağlanması durumunda kurumunuzun katılımcıları ile öğretim elemanlarımızın uygun gün ve saatleri, eğitimin yapılacağı yer belirlenmektedir.